Přeskočit na obsah | Přeskočit na navigaci

Jaké bylo WebExpo 2008?

26. Říjen

Rubrika: Přednášky, kurzy, výstavy Autor: Hana Přádová - 26. říjen 2008

Minulý víkend, tedy 18. a 19. října 2008, se konal v Praze první odborný veletrh o webu nazvaný WebExpo 2008. Pořadatelé tohoto veletrhu se nechali inspirovat podobnými zahraničními odbornými konferencemi, které jsou ve světě velmi populární.

Program WebExpa 2008 sliboval velmi zajímavý a hlavně poučný zážitek, a tak jsem se bez dlouhého váhání rozhodla této akce zúčastnit.

Koncepce WebExpa 2008

Základem WebExpa 2008 byly přednášky, které se konaly na univerzitní půdě Provozně ekonomické fakulty na České zemědělské univerzitě v Praze. Přednášky byly tématicky rozděleny do čtyř okruhů, které běžely paralelně v samostatných přednáškových místnostech.

Mě samozřejmě nejvíce zajímal okruh Webdesign & Marketing. Ovšem program i v ostatních sálech byl zajímavý, takže jsem vícekrát musela zvažovat, které přednášce dám přednost.

Kromě přednášek zde probíhala vystavovatelská expozice několika firem. Pokud někdo chtěl, tak si zde mohl zakoupit i odborné knihy či se zúčastnit různých debatních kroužků. Pořadatelé nezapomněli ani na to, že nejen znalostmi je člověk živ, a tak zde bylo k dispozici bezplatné občerstvení a v ceně vstupného byl i slušný oběd.

A jakéže přednášky jsem si z bohatého programu letošního WebExpa vybrala?

Sobotní program

Fixní, procentní a fluidní CSS layout

Konferenci v sále pro Webdesign & Marketing otvíral Jaroslav Knap, z Internetu známý jako ASH721. Vybrané téma slibovalo zajímavou přednášku. Jenomže Jaroslav Knap poněkud podcenil odborné znalosti posluchačů a připravil si přednášku pro začátečníky, zatímco valnou většinu posluchačů tvořili lidé s pokročilejšími znalostmi. A tak přednáška většině návštěvníků nic nového neřekla.

Dalším mínusem bylo to, že Jaroslav Knap byl zaskočen, že na univerzitním počítači byl k dispozici pouze Internet Explorer 7, se kterým neuměl moc pracovat, takže některé věci, o kterých mluvil, neuměl ani ukázat.

Použití webových aplikací Microsoftu pro business sféru

(Live + Outlook + Office + Mobile)

Tuto přednášku jsem si vybrala nejen kvůli tématu, které mě oslovilo, ale i kvůli samotné osobě Radka Hulána. V kuloárech se o něm mluví jako o kontroverzní ikoně českého webdesignu, a tak jsem si na něj chtěla udělat svůj vlastní úsudek. A mám-li být upřímná, tak tato přednáška mě velmi mile překvapila. Byla to velmi zajímavá prezentace Microsoftích aplikací pro synchronizaci dat a troufám si říct, že Radek Hulán ji zpracoval na profesionální úrovni.

A o čem že tato přednáška byla? V dnešní době většina z nás pracuje na vícero počítačích, k tomu ještě máme mobil s přístupem na Internet, s možností čtení a odesílání mailů apod. Toto moderní vybavení nám na jedné straně usnadňuje práci. Avšak na druhé straně přináší problém, jak si na všech těchto zařízeních synchronizovat data tak, abychom všude měli všechny maily, dokumenty apod. v aktuálním stavu. A právě tento problém řeší aplikace Microsoftu jako je například Live.com či Hosted Exchange, o kterých mluvil Radek Hulán. O tyto aplikace jsem se zatím nezajímala, ale přednášející mě svými argumenty přesvědčil o tom, že je určitě vyzkouším.

Na přednášce byla promítána komplexně zpracovaná prezentace, kterou si můžete stáhnout z blogu Radka Hulána.

Marketing ve vyhledávačích

(SEO a PPC reklama)

Po sobotním obědu jsem navštívila přednášku Davida Špinara, ředitele společnosti H1.cz s.r.o. David Špinar svým profesionálním výkonem nasadil pro ostatní přednášky laťku hodně vysoko. Odlehčeně, s humorem, ale na druhé straně velmi přínosně pohovořil o tom, že 80 procent návštěvníků na internetové stránky přichází z vyhledávačů a že světové vyhledávače zpracovávají stamilióny, až miliardu dotazů denně. Proto bychom neměli podceňovat optimalizaci webů pro vyhledávače. Dále přiblížil klíčové faktory SEO, vysvětlil výhody PPC reklamy a jak vyhodnocovat úspěšnost jednotlivých inzerátů.

I tato přednáška byla provázena prezentací, kterou David Špinar zveřejnil na Internetu.

Možnosti vyhodnocování úspěšnosti reklamy na internetu

Poslední sobotní přednáškou, kterou jsem si vybrala, byla přednáška o vyhodnocování úspěšnosti internetové reklamy Martina Kopty, který se v tomto oboru už nějaký ten pátek pohybuje. Přednáška byla pojata odlehčenější formou, což ostatně dokazuje i samotná promítaná prezentace. Povídání to bylo spíše obecnějšího charakteru o cílech reklamy, o tom, co je to vlastně úspěšná reklama a jaká existují kritéria pro vyhodnocování její úspěšnosti.

Nedělní program

Pokročilé techniky designu webu v Adobe Photoshop

Na tuto přednášku jsem se těšila, protože vypsané téma mě zajímalo a profesní kvality přednášejících Jakuba Krčmáře a Jiřího Tvrdka dávaly tušit, že přednáška by to mohla být velmi přínosná.
Vždyť Jakub Krčmář už ve svých sedmnácti letech vydal úspěšnou knihu “Adobe Photoshop: praktický webdesign”, kterou vřele doporučuji.

Způsob, jakým oba dva přednášející pojali tuto přednášku, mě nezklamal. Nechyběly praktické ukázky různých postupů a triků, jak si zjednodušit práci ve Photoshopu při navrhování webového designu. Zazněly i různé rady, jak si usnadnit následné úpravy designu, zastavili jsme se u automatických objektů, masek i stylů vrstev. Prostě, Jakub Krčmář a Jiří Tvrdek dali přednost praktickým ukázkám před obecným povídáním, což byla podle mě správná volba. Tato přednáška podle mého názoru patřila k těm nejlepším, které jsem za ty dva dny absolvovala.

Moderní webdesign

Vertikální rytmus a Faux Absolute Positioning

Richard Fridrich, známý jako “Fczbkk”, na této přednášce na praktickém příkladu ukázal, jak je důležité, aby text na webových stránkách dodržoval vertikální rytmus - jakousi pravidelnost v řádkování, která návštěvníkům stránek zpříjemňuje čtení textu. Dle jeho slov totiž lidský mozek dává přednost rytmickým, pravidelným věcem.
Pokud by vás téma vertikálního rytmu zajímalo, můžete si o něm stáhnout prezentaci.

V druhé části přednášky Richard Fridrich věnoval pozornost ne příliš známé a relativně nové technice nazvané “Faux Absolute Positioning”, která předchází různým problémům při návrhu především třísloupcových layoutů - bylo to velmi zajímavé. Nástin této metody najdete v prezentaci, kterou dal Richard Fridrich na svém webu k dispozici.

Copywriting na internetu

Psaní textů pro web má svá pravidla, která je radno dodržovat. Když totiž tato pravidla nejsou dodržována, tak texty čtenáře nezaujmou, ale naopak je mohou odradit. To nám vysvětlil Martin Brablec, zakladatel projektu Píšeme.cz. K tomu nám ještě přiblížil, co je cílem copywritingu, což demonstroval i na názorných příkladech.

Martin Brablec přislíbil, že v nejbližších dnech informace z této přednášky shrne do článků, které zveřejní na blogu Píšeme.cz, a tak se více dozvíte přímo od něj.

Protože design není dekorace: navrhujeme úspěšné webové aplikace

Poslední přednáškou, kterou jsem na letošním WebExpu navštívila, byla přednáška Jana Brašny. Podle vysoké návštěvnosti bylo zřejmé, že téma i samotný přednášející návštěvníky zaujali. Ovšem, mám-li být upřímná, tak podle mého názoru, ale i názoru většiny posluchačů, se tato přednáška Honzovi Brašnovi příliš nepovedla. Jak sám hned na samotném úvodu předeslal, tak byl po návštěvě večerní párty na parníku, která byla součástí WebExpa, značně unavený. A to se s největší pravděpodobností na jeho nepřesvědčivém výkonu podepsalo. Přednáška neměla šťávu, bylo to spíše jakési filozofování na dané téma, které místy ztrácelo nit. Škoda, protože téma to bylo zajímavé. Ale jak se říká, všem dnům není konec, tak snad někdy příště…

Jaké tedy bylo WebExpo 2008?

Suma sumárum: mě se letošní WebExpo líbilo. Odnesla jsem si z něho nové znalosti a byly to pro mě příjemně strávené dva dny.

Je sice pravda, že by bylo co vylepšovat, ale když vezmu v potaz to, že to bylo historicky první WebExpo, tak se pořadatelům fakt povedlo - prostředí bylo moc příjemné, úroveň přednášek byla dobrá, což dokazovala i návštěvnost (na některých přednáškách, jako třeba na přednášce Davida Špinara, nestačila kapacita sedadel v posluchárně a lidé seděli na schodech i na zemi). Takže pokud bude nějaké WebExpo 2009, za což bych se velmi přimlouvala, tak určitě na něm chybět nebudu.

Komentáře

Doposud nikdo nereagoval, můžete být první.

Přidat nový komentář


Kolik je jedna mínus jedna (slovy)?

Upozornění: Komentáře, které se nebudou týkat témata článku, popřípadě komentáře urážlivé, protizákonné apod. budou vymazány.

Internetové adresy začínající http://, https:// a ftp:// budou převedeny na odkazy.

Tučné písmo můžete vložit pomocí [b]text[/b], pro kurzívu použijte [i]text[/i].